Má 13-ti letá dcera Maia začala před nedávnem své vlastní podnikání. Peče veganské muffiny. Povzbudil jsem ji v tom a je velmi zajímavé sledovat, jak začala.
Když začínala, tak jsem si s ní o tom promluvil – měla tyto pochybnosti:
-
Nevěděla, jak na to.
-
Nevěděla, jak by to její podnikání mělo vypadat.
-
Bála se, že se jí to nepodaří vybudovat.
Něco vám to připomíná? Měl jsem stejné obavy, když jsem váhal jestli zůstat v zaměstnání a nebo začít své podnikání.
Nevěděl jsem, co mám dělat, jak mám začít a zda neselžu. A přesně v tomto bodě se mnoho lidí zastaví.
Od chvíle, kdy jsem vydal svou eknihu až po dobu, kdy jsem rozjel svůj online kurz Sea Change membership program, jsem spustil mnoho kurzů.
Nyní bych se s vámi chtěl podělit o vše, co jsem se naučil o startu nových projektů a o podnikání. Píšu to s nadějí, že vás povzbudím, abyste začali dělat to, co milujete.
-
Buďte otevření příležitostem. „Nechte své oči otevřené,“ hlásá můj přítel Hiten Shah, který bude vystupovat v mém programu „Návyky podnikatelů“. Máte tak možnost uvidět nové příležitosti. Čím se lidé trápí, které problémy řeší a s čím potřebují pomoci. Jak vy můžete pomoci druhým lidem žít lepší životy?
-
Pokud se už nemůžete dočkat, až začnete pracovat, tak jste našli svoji vášeň! Našli jste váš sen. Vždycky, když mě napadne nějaký nový projekt, jsem zcela nadšen. Povídám o tom všude kudy chodím. Dokonce jsem někdy vzhůru celou noc a přemýšlím o tom. Nemůžu zůstat dlouho sedět, jak jsem tím pohlcen.
-
Začněte v malém. Lidé se snaží hned od začátku začít ve velkém. To je ale omyl. Začněte v malém, jak jen je to možné. Rozešlete svůj první životaschopný produkt několika přátelům. Nechte je váš produkt otestovat. Pak to rozešlete více lidem. Když se budete snažit vyrobit něco opravdu velkého hned na začátku, je méně pravděpodobné, že skutečně začnete. Bude to trvat věčně, než to vyjde na svět. Akorát se tak budete vystavovat možnému selhání, protože budujete něco obrovského bez jakékoli zpětné vazby, jestli se to lidem libí nebo ne. Spuštění podniku je jeden okamžik v průběhu vašeho podnikání, ale není to ten nejdůležitější.
-
Největší chybou je vůbec nezačít. Řekl jsem své dceři Maie ten nejhorší scénář, který se může stát, když se jí to nevydaří. Ve skutečnosti to není tak špatná vyhlídka. Protože pokud selže, v nejhorším případě své úžasné muffiny upeče bude je muset i sníst. Rozdá je svým kamarádům, bude legrace a ještě se něco nového naučí. Vždycky potom může začít něco nového. Ve skutečnosti je lepší, když to dopadne podle nejhoršího scénáře, než abyste vůbec nezačali.
-
Vytvořte si blog. Nejlepší způsob jak začít je, že začnete dávat informace zdarma. Ukažte ostatním, že máte co nabídnout. Pomozte lidem zadarmo a oni se pak k vám moc rádi vrátí.
-
Nezabývejte se SEO či jinými marketingovými strategie, jak se víc zviditelnit na internetu a nebo jak být více atraktivní. Tyto vychytávky vašim zákazníkům nepomůžou.
-
Namísto toho mějte co nabídnout. Vytvořte něco senzačního. Jediné, co potřebujete na svůj marketing jsou slova z vašich úst. Lidé vás budou milovat. Budou rádi číst vaše články na blogu. Nebudete potřebovat žádné SEO marketingové techniky.
-
Nedávejte do toho žádné peníze. Já jsem do svého podnikání neinvestoval ani korunu. Pro začátek jsem našel bezplatnou nebo velmi levnou aplikaci, která mi umožnila začít. Teprve poté, co jsem něco vydělal, jsem začal za něco platit nebo jsem někoho najal a platil ho. Vydělejte své první peníze, co nejdříve, jak jen je to možné. Prodejte něco, co dává smysl a je pro lidi cenné.
-
Reklama je špatný obchodní model. Když si vyděláváte peníze z reklam, co vlastně prodáváte? Vaši zákazníci vás za to nebudou mít moc rádi. Místo toho, udělejte všechno pro to, aby si vaši zákazníci z vašeho produktu něco odnesli, byli potěšeni. Jestli jim pomůžete a bude vaše práce pro ně velkým přínosem a bude pro ně mít velkou hodnotu, s radostí vám za to zaplatí.
-
Zapomeňte na čísla. Přesněji řečeno, zapomeňte na dosahování určitých číselných cílů (např. 1 mil. shlédnutí vašich stránek, 10 tis. předplatitelů, 500 tis. tržby). Je nesmyslné takto přemýšlet. Je to subjektivní. Zajímejte se více o to, kolika lidem jste pomohli, jak moc jim pomáhá váš produkt, který jim nabízíte nebo jak je můžete udělat ještě šťastnějšími. Pokuste se dát těmto věcem čísla.
-
Radost nepřijde až něčeho dosáhnete. Mnoho lidí často sami sebe trápí tím, že si nasadí určité cíle, kterých chtějí za každou cenu dosáhnout. Jsou to často superveliké cíle. Věří, že když tohoto cíle dosáhnou, tak je to udělá šťastnými. Když to nakonec mají, zjistí, že se jejich život nijak nezměnil. A akorát si zase vytyčí další cíl. Štěstí nepřijde, když dosáhnete svého cíle nebo vytvoříte něco opravdu velkého. Radost je tady. Teď hned. V tuto chvíli je moment, kdy se cítíte skvěle, spokojeně sami se sebou a s tím co děláte. Ne později.
-
Nemusíte být perfektní. Příliš mnoho lidí uvízne ve snaze, aby byl jejich výrobek, webové stránky, blog či kurz perfektní. Nikdy to nebude dokonalé. Dokonalost vám brání vůbec začít. Udělejte vše, jak nejlépe můžete a umíte, udělejte to, získejte zpětnou vazbu, zlepšete to a pokračujte.
-
Plánování. S plánováním je to stejné jako se snahou být dokonalý. Je to k ničemu a stojí vám to akorát v cestě. Samozřejmě chcete myslet do budoucna a mít věci naplánované. Plánování je ale založeno na mylných informacích (nemůžete znát budoucnost). Zkuste experimentovat. Začněte. Pracujte na sobě a na svém projektu. Pak uvidíte, co se stane, co budete muset změnit a dělat jinak. Schopnost být flexibilní je stokrát lepší než mít v ruce dobrý plán.
-
Začněte z domova a u přátel. Pro vaše podnikání nepotřebujete mít svou vlastní kancelář. Dokonce ani podnikání mé dcery nepotřebuje mít svou vlastní kamennou prodejnu. Přinejmenším ne na začátku. Pokud z toho nepotřebujete mít peníze ihned, začněte bez ceníku a dělejte to ve své volném čase. Nechte své kamarády stát se vašimi prvními zákazníky. Poproste je, aby k vám byli opravdu upřímní – tím vám nejvíce pomůžou. Nechte je o vás říct svým přátelům a tak si dělat hezkou reklamu. Tohle všechno nic nestojí a je to účinné.
-
Soustřeďte se na důležité věci. Příliš často se lidé zaobírají statistikami, sociálními médii a spoustou oblastí, které nejsou vůbec důležité. Soustřeďte se na to, co je nejdůležitější – nabízejte něco, co lidem pomůže, co jim bude dobře sloužit.
-
Obklopte se skvělými lidmi. Inspirujte se od svým přátel, kteří dělají úžasnou práci. Takoví přátelé vám dají tu nejlepší radu a zpětnou vazbu. Je opravdu skvělé mít kolem sebe pozitivní a inspirující tváře. Na tom opravdu záleží.
-
Je v pořádku, že nevíte všechno. Nevíte, co se stane s vaším podnikáním. Svět se mění. Vaše podnikání se mění. Vy se měníte. Nic nevíte na 100% a tak je to v pořádku.
Začněte, milí přátelé! Zamilujete si to.
Krásný den, a děkuji za další cenné rady. Hlavně za bod 3. má svůj smysl…
Dobrý deň, pri čítaní som mala pocit, že tie body sú písané presne podľa mojich neistôt, tápaní a prešľapovaní. Mám nápad, ktorý ma nadchol, ale s jeho realizáciou a schopnosťou uspieť mám problémy. Snáď sa už „rozkývam“ ! Ďakujem za návod, ako sa pokúsiť vykročiť.
Dobrý den,
rozjela jste to nakonec?
Toto sú všetko super rady. Len pridám dve praktické, ktoré ale idú mierne proti týmto nadšeným a pozitívnym radám:
1. čím skôr si založte živnosť alebo firmu – začnete to skutočne robiť ako podnikanie, nie len príležitostné hobby.
2. keď investujete a faktúrujete, najmite si účtovníčku/a – nič tak neodradí od podnikania ako zbytočná pokuta za zanedbanie nepodstatnej, ale zákonmi vyžadovanej, povinnosti.