Příručka pro zvládání stresu

V našich životech hraje stres velkou roli. Je jednou z největších příčin zdravotních problémů. Může způsobit srdeční onemocnění, deprese, úzkosti, problémy se spánkem, autoimunitní onemocnění, problémy s nadváhou a mnohem více.

Je tady problém – jak se méně stresovat, když se stále snažíme mít vše pod kontrolou? Mít práci hotovou, starat se sami o sebe a také o rodinu?

Zaneprázdněný člověk většinou nemá čas na týdenní dovolenou plnou odpočinku a meditací, mini-dovolenou nebo týdenní koučovací kurz. Co se s tím tedy dá dělat?

Vezmu to stručně: Můžete udělat pět malých změn. Několik věcí, které můžete v životě změnit a zabere to jen pár minut. Nemusí to vyřešit ty nejzávažnější problémy, ale většině z vás to pomůže.

1. Soustřeďte se na jednu věc. Namísto toho být pořád ve stresu a přebíhat od jednoho k druhému a být tak neustále ve spěchu, soustřeďte se na jednu jedinou věc. Všechno ostatní hoďte za hlavu a buďte tady a teď s tím, co momentálně řešíte. Ponořte se do toho. Nechtějte to jen tak přejít a honem rychle vyřešit, přestože víte, že pak přijde zase něco dalšího. Vždy tu budou další věci, které bude nutné vyřešit – to je přirozené, nemá to konce. Je to tak. Nechte je přijít později. Řešte jenom jednu věc a nakládejte s ní jako by pro vás na světě nebylo nic důležitějšího.

2. Podívejte se na své ideální představy a přestaňte vše neustále kontrolovat. Strach je hlavní příčinou, proč jste ve stresu. Je nutné si uvědomit, že to nejsou žádné vnější okolnosti (vaše zaměstnání nebo rodinné problémy), kvůli kterým jste ve stresu. Tyto okolnosti jsou normální součásti vašeho života. Stávají se však stresující, když se začnete bát. Začnete mít strach z neúspěchu, ze selhání, strach, že vás ostatní lidé nebudou mít rádi, strach, že nejste dostatečně dobří, že zůstanete sami atd. Tento strach však vychází jen z vašich ideálním představ (nejvíce se totiž bojíte, že těchto ideálů nikdy nedosáhnete). Máte představu ideálu: že budete úspěšní, perfektní, lidé vás budou mít rádi a budete neustále v bezpečí a pohodlí. Tyto ideály vás vedou k tomu, že chcete mít pod kontrolou celý váš život, který ve skutečnosti pod kontrolou nemáte a to vás pak bolí a stresuje. Místo toho to všechno jenom pusťte a nechte jít. Pusťte ten pocit, že musíte mít vše pod kontrolou. V chaosu a v nejistotě nepropadejte panice a věřte, že se vše vyřeší i bez vaší neustálé kontroly. Budete se tak méně strachovat a budete méně ve stresu.

3. Přijměte lidi kolem sebe a smějte se. Jste naštvaní nebo nepříjemní na lidi kolem sebe, protože nesplňují váš ideál, jak by se měli chovat? Zkuste je namísto toho přijímat takové, jací jsou. Podívejte se na ně jako na sebe samotné. Jsou stejně nedokonalí jako vy a snaží se najít štěstí…tak jako vy. Dělají to nejlepší, co mohou. Přijímejte je, smějte se a užívejte si společné chvíle.

4. Běžte se na chvilku projít. Když se cítíte ve stresu, běžte se tak na 2-3 minuty projít. Vyčistěte si svou mysl. Krátká procházka dělá zázraky.

5. Krátká cvičení během dne. Nemusíte 30 minut denně meditovat, aby z vás opadl stres a vy se cítili skvěle. Během 10 sekund můžete zjistit, jak se teď cítíte (a jak se cítí i celé vaše tělo). Sledujte svůj dech po dobu 30 sekund. Na několik minut pozorujte své myšlenky. Udělejte pár kroků a u toho se soustřeďte na celé své tělo, chodidla, váš dech a na vše okolo vás. Každé z těchto cvičení můžete po chvilkách praktikovat během dne.

A navíc:

Pokud budete mít ještě nějaký čas potom, co uděláte tato krátká cvičení, mám několik dalších doporučení, které vám mohou pomoci:

  • Eliminujte množství úkolů, které si dáváte na svůj denní seznam
  • Snažte se lidem co nejméně něco slibovat, když si nejste jisti, zda-li to můžete splnit.Vyvarujete se pak zklamání a stresu, že jste to splnit nedokázali.
  • Začněte 5 minut pravidelně meditovat
  • Pravidelně cvičte
  • Věnujte se někomu, koho máte rádi a užijte si krásný čas strávený spolu
  • Dopřejte si více spánku
  • Pijte více čaje

Musím poznamenat, že mnoho lidí se vyrovnává se stresem různými nezdravými postupy. Pijí alkohol, kouří, berou drogy, nezdravě jí, osočují druhé lidi, koukají na televizi, prokrastinují. Paradoxně tyto nezdravé postupy způsobují ještě více stresu. Naučte se zvládat stres bez těchto „berliček“.

1 komentář u „Příručka pro zvládání stresu“

  1. Vše co píšete,je pravda.Dodržovat to každý,alespoň z poloviny-hned by na tom světě bylo lépe.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *