10 kroků k pokojnému životu

Pro mnoho lidí je jedním z největších problémů stres – jejich hektické a stresující zaměstnání, chaotická domácnost, účty nebo zlozvyky jako nezdravé stravování, pití a kouření vedou ke starostem, které nikdy nekončí.

Pokud je váš život plný stresu, stejně jako byl kdysi ten můj, zkuste některá z následujících pravidel a uvidíte, zda-li vám pomohou zvládat ho s větší pohodou.

Váš život samozřejmě nikdy nebude úplně bez stresu. A i kdyby to bylo možné, nemyslím si, že by takový život byl žádoucí a to proto, že stres je něco, co nás často žene kupředu a pomáhá nám v osobním růstu. Ale pouze v přiměřené míře. Pokud se váš stres vyšplhá příliš vysoko, ke štěstí a zdraví vám rozhodně nepomůže.

Není to tak dávno, co jsem se upsal stresující práci, kvůli které mi nezbýval prakticky žádný čas na mou rodinu, kouřil jsem, jedl tučná jídla a vůbec nesportoval. Byl jsem stále v dluzích a dělalo mi to velké starosti. Vypadávaly mi vlasy… Dobře, za to nejspíš může genetika, ale i tak na mě byla tehdejší úroveň stresu příliš vysoká.

Proto jsem ve svém životě podnikl zásadní změny. Dal jsem výpověď, přestal jsem kouřit a začal sportovat a celkově žít zdravěji. Postupně jsem se taky začal zbavovat svých dluhů a především jsem si osvojil návyky, které při každodenním užití po všech ohledech zlepšily můj život.

Jak se mi to podařilo? Jedno po druhém. Nikdy jsem se nesnažil svůj život změnit najednou. Každý měsíc jsem změnil jeden ze svých zlozvyků a postupně se v průběhu jednoho nebo dvou let můj životní styl od základu změnil.

Nezaručuji, že tyto pravidla budou fungovat i ve vašem případě, v mém však fungovaly skvěle. Vyberte si ta, která vám vyhovují nejvíc, a vyzkoušejte je jedno po druhém.

  1. Jedno po druhém. Nejjednodušší a nejlepší způsob, jak začít snižovat svůj stres, je začít hned. Snažte se soustředit pouze na jednu činnost v jednu chvíli. Skliďte si ze stolu všechno, co vás může rušit. Vyberte si jednu věc, se kterou budete pracovat. Potřebujete napsat nějakou zprávu? Napište ji a nedělejte nic jiného. Pokud chcete psát email, soustřeďte se pouze na něj. Chce to cvik, protože často se vám bude chtít dělat cokoli jiného, postupně se v tom ale zlepšíte.
  2. Zjednodušte si své plány. Hektický program je jednou z nejobvyklejších příčin vysokého stresu. Zjednodušte ho tím, že zredukujete své závazky pouze na ty nejpodstatnější. Naplánujte si každý den pouze pár důležitých věcí a mezi ně vložte mezery pro oddych. Nemusíte se účastnit schůzek, které pro vás nejsou naprosto nezbytné. Opusťte místnost, uvolněte se, bavte se.
  3. Pohybujte se. Každý den udělejte něco pro své tělo – projděte se, vyjděte si na túru, hrajte nějaký sport nebo třeba zkuste jógu. Snížení stresu nemusí být vyčerpávající. Prostě se hýbejte a užívejte si to.
  4. Každý měsíc si vytvořte jeden nový zdravý návyk. Celkové zvýšení vašeho fyzického zdraví vám velmi pomůže snížit hladinu stresu. Nesmíte ale svůj život otočit vzhůru nohama najednou. Naučte se pravidelně jíst ovoce a zeleninu. Přestaňte kouřit. Naučte se nějaké zdravé recepty. Místo limonád pijte vodu. Jeden zvyk po druhém.
  5. Věnujte se uklidňujícím činnostem. Které z aktivit, jež vás baví, vás zároveň uklidní? Pro mnoho lidí to může být právě výše zmíněné 4. pravidlo pohybu. Taky to ale může být zdřímnutí, koupel, čtení nebo sex (který se může počítat do 4. pravidla, pokud se mu věnujete déle než 5 minut). Některé lidi také uklidňuje práce v domácnosti nebo na zahrádce. Další rádi meditují nebo se procházejí přírodou. Najděte si svou uklidňující aktivitu a snažte se jí věnovat každý den.
  6. Zjednodušte své finance. Finance mohou být velkou zátěží pro vaši energii a významným stresovým faktorem. Pokud to platí i ve vašem případě, zkuste vymyslet nějaký způsob, jak svou situaci zjednodušit. Utrácejte méně tím, že nebude tak často chodit do obchodů (ať do už kamenných nebo internetových). Zkuste vymyslet způsob jak se zabavit zadarmo.
  7. Užívejte si! Každý den se bavte, i kdyby to mělo být pouze na pár minut. Mě třeba baví hrát si se svými dětmi – díky nim zapomenu na stres a vždy se spolu zasmějeme. Také rád hraju míčové či stolní hry (také se svými dětmi). Zabavit může také sex. Ať už si vyberete cokoli, hlavně se smějte.
  8. Buďte kreativní. Zkuste se pustit do nějaké kreativní aktivity, zaručuji, že je to další skvělý způsob jak se vyhnout nebo bránit stresu. Mě například baví psaní, jiní třeba rádi malují, hrají na nějaký hudební nástroj, věnují se keramice, výzdobě interiéru nebo něco staví, ať už na zahradě nebo doma.
  9. Zbavte se nepotřebných věcí. Toto je můj osobní favorit. Baví mě třeba i půl hodiny se procházet místnostmi a zbavovat se všech věcí, které už nepotřebuji. Rozhlížím se po místnosti a jakýkoliv nepořádek buď vyhodím, nebo jí najdu lepší místo. Když takto svůj byt uspořádám, mám rázem příjemné a klidné prostředí pro práci i hru. I v tomto případě ale platí pravidlo, že byste svůj dům neměli obracet vzhůru nohama během jednoho dne. Dělejte to postupně. Může se to i stát jednou z aktivit, kterou se budete bavit.
  10. Choďte včas. Přiznám se, že dodržování posledního pravidla není úplně jednoduché, pokud máte šest dětí jako já. Ale chození pozdě dokáže člověka vždy vystresovat. Snažte se vyházet dříve nebo si mezi jednotlivé aktivity naplánovat delší mezery. Naplánujte si svůj den s dostatečnými rezervami, věci totiž často zaberou více času, než očekáváte: uvolněte si pár minut k přípravě, dojíždění a k vyřízení všech nutných záležitostí, než vás bude potřeba na další schůzce. Pokud se někam dostanete s předstihem, hodí se mít něco na čtení.

Více nejen o odbourávání stresu se dočtete v Leově nejnovější knize Život bez starostí.

A jak se vyhýbáte stresu vy? Podělte se o své zkušenosti v komentářích

7 komentářů u „10 kroků k pokojnému životu“

  1. Kazdy z bodu ma neco do sebe. Verim, ze postupne zamerovani na jeden bod po druhym muze clovek najit harmonii a vice klidu.

    1. Ked­ves EnikÅ‘,nagyon örülök annak, hogy az önfej­lesz­tés felé for­dul­tál, és szép sike­reid is van­nak már ezen a terü­le­ten!Iga­zad van abban is, hogy egy nagy lépés elÅ‘re, ha fel­is­mer­jük, miben kell vál­toz­TAT­nunk! Mert magá­tól semmi sem megy, csak „Magá­tól” — azaz, TÅ‘led ( marad­junk a tegező­dés­nél… )Köszö­nöm szé­pen a jókívánságokat,neked is min­den jÃtt:sze­re­te³Â­tel!Kriszta

  2. Je to výborne a velmi motyvačne.Skušam to tieš dlhé roky,no vždy sa dám strhnut do prudu.Musím asi na sebe viac pracovat,nie sa tolko venovat okoliu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *