Jediný návod ke štěstí, který kdy budete potřebovat

Největším životním cílem některých z nás je štěstí.

Ať už hledáme naplnění v práci, ve spokojených vztazích nebo ve svých koníčcích, všichni se snažíme dosáhnout štěstí.

A právě toto hledání štěstí může být celoživotní, především pokud vidíme štěstí jako něco, co získáme při dosažení nějakých cílů. Ať už to je pěkný dům, perfektní partner(ka) nebo vrchol kariéry, při dosažení takových cílů často nejsme šťastní a místo toho hledáme štěstí v dalších cílech.

Štěstí by ale nemělo být něco, k čemu se možná někdy v budoucnosti dostaneme. Štěstí by mělo být tady a teď, v tom, čím jsme právě teď, s lidmi, které známe. A pokud neděláme to, co nás činí šťastnými s lidmi, kteří nás v tom podporují, pak je právě teď čas jednat. Právě toto je jednoduchý recept na štěstí.

Nečekejte, až si vás štěstí najde. Najděte ho sami.

Níže vypisuji seznam věcí, které můžete udělat ještě dnes a s jejich pomocí své štěstí nalézt. Nemusíte je dělat hned, ale alespoň většinu z nich byste měli udělat dříve nebo později udělat. Radši dříve než později. Vyberte si jednu nebo dvě a začněte už dnes.

  1. Žijte v přítomnosti. Nemyslete na to, jaké velké věci dokážete v budoucnu. Nelpěte na tom, co jste udělali nebo neudělali v minulosti. Naučte se žít tady a teď a užívat si života a vší krásy na světě tak, jak je dnes.
  2. Spojte se s ostatními. Z vlastních zkušeností můžu říct, že máloco dokáže přivést ke štěstí tak dobře jako spojení se s ostatními lidskými bytostmi, rozvíjet s nimi vztahy… Zde je pár tipů, jak na to. (http://zenhabits.net/how-to-connect-with-humanity-when-you-feel-all-alone/)
  3. Buďte s lidmi, které máte rádi. Může se zdát, že je tento bod vlastně úplně stejných jako ten předchozí ale ve skutečnosti je to pouze rozšíření stejného nápadu, jeho specifičtější využití. Trávení času s lidmi, které máte rádi je pro štěstí extrémně důležité, a přitom je neuvěřitelné, jak často lidé dělají přesný opak a tráví čas sami nebo s lidmi, které až tak rádi nemají. Snažte se naplánovat si dostatek volného času s lidmi, které máte rádi. Ještě lépe, udělejte si z toho nejdůležitější část dne. V mém případě část mého času sebere práce, ale zbytek dne se věnuju své rodině. A víkendy mám vyhrazené pouze pro rodinu. Tím, že si takovým způsobem vyhraním dostatek času, aby se mezi mě a mé nejmilejší nic nedostalo, si zajišťuji štěstí.
  4. Dělejte to, co máte rádi. Co vás baví nejvíce? Vzpomeňte si na čtyři nebo pět svých nejoblíbenějších aktivit a založte si na nich den. Každý den. Pokuste se zbavit všeho ostatního do takové míry, jak to jenom bude možné. V mém případě jsou tyto aktivity trávení času s rodinou, psaní, čtení a běh. Těmto aktivitám se věnuji každý den a málokdy něčemu jinému. Může vám nějakou dobu trvat dostat svůj čas do stavu, kdy se budete věnovat jen takovému zdravému jádru (mě zabralo několik let, než jsem se naučil odpovídat „ne“ na věci, které se na tento seznam nedostaly), ale rozhodně to stojí za jakoukoli vynaloženou námahu.
  5. Soustřeďte se na to dobré. V životě každého jsou pozitivní i negativní chvíle – jestli jste šťastní nebo ne závisí ve velké míře i na tom, na které stránky svého života se soustředíte. Prohráli jste dnešní zápas ve fotbale? Alespoň jste strávili čas s přáteli a dělali něco, co vás baví. Podvrtli jste si při běhu kotník? V tom případě nejspíš vaše tělo potřebovalo ten týden odpočinku, protože jste běhali příliš. Onemocnělo vaše dítě? Soustřeďte se třeba na to, že chřipka přece neznamená konec světa a vy se díky ní můžete starat o to nejlepší dítě na světě! Určitě chápete, o čem mluvím.
  6. Pracujte v oboru, který vás baví. Toto je samozřejmě pouze rozšíření předchozího „dělání toho, co vás baví“, zaměřené na práci. Pracujete již v oboru, který vás naplňuje? Pak jste jedni z mála a měli byste si svého štěstí vážit. Pokud ne, měli byste se snažit najít si práci, pro kterou v sobě naleznete vášeň a jejím směrem pak navigovat svou kariéru. Můžete si vzít příklad ze mě: Ještě minulý rok jsem pracoval v oboru, ve kterém jsem sice vynikal, ale který mě nijak nenaplňoval. Vždy jsem cítil vášeň pro psaní a tak jsem přesedlal na psaní blogu. Po roce tvrdé práce jsem mohl dát ve své práci výpověď (http://zenhabits.net/so-i-quit-my-day-job-holy-cow-i-took-the-plunge/) a věnovat se blogování naplno. A dnes jsem i díky tomu mnohem šťastnější než kdy dříve.
  7. Své práci se naplno oddejte. Jakmile naleznete práci, která vás baví, oddejte se jí. Odstraňte všechna rozptýlení, najděte si v jejím rámci zajímavou výzvu a veškerou svou energii věnujte snaze této výzvy dosáhnout. S trochou cviku se vám podaří zapomenout na vnější svět. K takovému pocitu je několik dalších podobných pocitů, které jsou také spojeny s prací. Zde si o nich můžete přečíst (http://zenhabits.net/guide-to-achieving-flow-and-happiness-in-your-work/).
  8. Pomáhejte ostatním. Je snad nějaký lepší pocit než pomáhat bližnímu? Moc takových není. A ani to není tak těžké, zde je 25 způsobů, jak na to (http://zenhabits.net/25-ways-to-help-a-fellow-human-being-today/).
  9. Najděte si čas uklidnění. Vzhledem k hektickému životnímu stylu dnešní doby je často těžké najít si moment klidu. Pokud si ale dokážete najít tichou chvilku pro sebe sama, můžou právě takové momenty být těmi nejlepšími z vašeho dne. Zde je způsob, jak si takovou chvilku udělat. (http://zenhabits.net/15-ways-to-create-an-hour-a-day-of-extra-time-for-solitude/).
  10. Všímejte si maličkostí. Místo čekání na něco velkého, jako svatbu, děti, dům, pěkné auto, povýšení nebo výhru v loterii hledejte štěstí v každodenních maličkostech. Užijte si třeba ráno s dobrou kávou, lahodnou a prostou chuť ovoce, radujte se ze čtení knihy s vaším dítětem anebo z procházení se se svým partnerem / partnerkou. To, že si takových maličkostí všimnete, vám zaručeně zlepší den.
  11. Rozvíjejte svůj soucit. Soucit se rozvíjí tím, že s vámi ostatní sdílí své útrapy. A především tím, že jim pomáháte se těchto útrap zbavit. Domnívám se, že až příliš často zapomínáme na ostatní, zatímco se soustředíme na vlastní nesnáze, a pokud bychom se naučili sdílet nesnáze ostatních, ty naše by se rázem zdály zanedbatelné. Schopnost soucitu je neskutečně cenná a postupně se v ní můžete zlepšovat. Zde je návod, jak (http://zenhabits.net/a-guide-to-cultivating-compassion-in-your-life-with-7-practices/).
  12. Buďte vděční. Naučit se vděčnosti za to, co máme a za lidi, kteří náš život obohacují, vás na vaší cestě ke štěstí dovede daleko. Pomáhá nám to vážit si toho, co máme a co jsme dostali i lidí, kteří nám pomohli. Zde si o tom můžete přečíst více (http://zenhabits.net/why-living-a-life-of-gratitude-can-make-you-happy/).
  13. Učte se celý život. Ve čtení nalézám nesmírnou radost, protože jím ve velkém obohacuji své znalosti. Myslím si, že čtením klasické literatury je stejně jako sledování nových zájmů ideálně investovaná energie. Pokuste se tomu věnovat každý den alespoň trochu a uvidíte, zda vám to bude pomáhat ke štěstí stejně jako mě.
  14. Zjednodušte svůj život. Tato část je vlastně o určení si věcí, které vás baví (viz výše) a následném zbavení se všeho ostatního. Takovýmto zjednodušením si uvolníte dostatek času pro to nejdůležitější a zároveň sníží stres a chaos, který ve vašem životě může panovat. Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že je žití jednoduchého života radost sama o sobě.
  15. Zpomalte. Podobně jako u zjednodušování je zpomalování především o tom, abyste si uvědomili, že v životě není za čím spěchat. Plánujte si méně věcí a delší pauzy mezi nimi. Naučte se pomaleji jíst, řídit i chodit. Zpomalení vám pomůže snížit stres a znásobit radost z toho, co vás baví.
  16. Sportujte. O radostech sportu jsem psal už mnohokrát. Někdy může být těžké začít s tréninkovým programem (viz zde: http://zenhabits.net/2007/09/4-simple-steps-to-start-the-exercise-habit/), ale už když se sportem začnete, okamžitě vás začne zbavovat stresu a zlepšovat vám náladu.
  17. Meditujte. Nemusíte se připojit k Zendo, shánět si matraci nebo se učit pozici lotusu, i ty nejjednodušší formy meditace vám mohou pomoci překonat tu část vás, která se necítí dobře. Můžete to vyzkoušet hned teď: zavřete oči a prostě se zkuste soustředit na své dýchání, jak dlouho to jen půjde. Věnujte pozornost pouze svému dechu, jak vstupuje do vašeho těla a jak z něj znovu vychází. Nerozčilujte se, pokud se vám začnou toulat myšlenky jinam, ale prostě tyto myšlenky přijměte a vraťte se zpět k dýchání. Pokud toto budete dělat každý den, postupně se v meditaci zlepšíte.
  18. Naučte se přijímat. Jedna z největších výzev pro člověka jako jsem já – lidi, kteří se chtějí stále zlepšovat a změnit svět – je naučení se přijímat věcí takové, jaké jsou. Někdy je jednodušší přijmout a milovat svět a lidi takové, jací jsou, než se snažit všechno a všechny přizpůsobit nedosažitelnému ideálu. Neříkám, že byste měli přijmout krutost a nespravedlnost, ale učit se milovat věci i pokud nebudou úplně dokonalé.
  19. Travte čas v přírodě. Každý den si vyjděte ven nebo si vyhraďte trochu času na sledování západu nebo východu slunce. Najděte si místo jako moře, řeku nebo pramen a zde travte čas třeba pouhým koukáním do vody a rozjímáním. Pokud máte to štěstí, že žijete poblíž lesů, hor a podobně, jděte na túru. Čas strávený v přírodě je čas investovaný do vašeho štěstí.
  20. Hledejte v životě zázraky. Naprosto a úplně věřím v zázraky a věřím, že se každý den dějí všude kolem nás. Zázrakem jsou moje děti, laskavost cizinců i růst života kolem. Najděte i ve svém životě zázraky a užívejte si jejich majestátu.

Pro více článků o štěstí se můžete podívat na jeden z mých oblíbených blogů: TheHappiness Project, který píše GretchenRubin (http://happiness-project.com/)

Autor

Pavel Říha

Článek byl přeložen z anglického originálu Lea Babauty. "Pomáhám lidem měnit život budováním nových pozitivních návyků; a předávám své zkušenosti, jak podnikat přes internet odkudkoliv na světě." Více o Pavlovi najdete na jeho osobních stránkách pavelriha.cz

1 komentář u „Jediný návod ke štěstí, který kdy budete potřebovat“

  1. Ahoj.Nemám děti přítele ani práci v oboru, která by mě bavila a ještě z ní mám málo . Tomu říkám otravnej život. K tomu jsem vážně nemocná. Zbývá mi sport, knížky a hudba. Trochu málo a už mám nějakej věk. Na to žádnej návod není.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *