Jak žít klidný život

Když jsem začal poprvé zjednodušovat svůj život, asi před 8 lety, vzpomínám si, že byl daleko rušnější.

Na všechno jsem kývnul, dělal spoustu zbytečností, jel kamkoliv a dělal šílené množství věcí a všude přitom spěchal.

Dneska spousta lidí udržuje sociální kontakty daleko více online než osobně – chatuje, posílá zprávy, postuje fotky, statusy… Když jsem porozuměl potřebě sociálních vazeb, rozpoznal jsem i návykovost toho všeho a to až do bodu, kdy nemáte klid.

Čas o samotě je pro mě nyní neuvěřitelně důležitý. Zbožňuju svá klidná rána; piju dobrý čaj; medituju; píšu, když venku svítá a děti ještě spí. Mám rád klid, když běhám a na dlouhých procházkách; můžu tak přemýšlet, dát myšlenkám prostor a uvažovat o svém životě.

Prostor, který si tak dovolím, mi umožňuje psát, ale také zdokonalovat svůj život: zdravěji jíst, pravidelně cvičit, meditovat, očišťovat se, méně odkládat… Klid mi také umožňuje být si více vědomý toho, co dělám a mám tak čas posoudit, jestli to, co dělám, je i to, jak chci žít svůj život.

A tak i když se stále scházím s ostatními, můj život je nyní klidnější. Mám svá tichá rána s meditací, čajem a psaním; ale je tu i běhání, čas strávený s přáteli ať už při čaji nebo prací. Také jsme spolu s ženou; čteme si s dětmi; sám pak čtu dobrou knížku…

Každá minuta ale není klidná. Děti mi spolehlivě zajistí trochu rámusu v životě a jsem za to vděčný, ale klid je způsob, jakým na hluk reaguji. Tichá odpověď vliv hluku pohltí a nevrací ho zpět s tou samou silou.

A tak přeji klidný život i vám.

Tady je pár myšlenek:

  • Ráno si vytvořte klidnou chvilku.
  • Meditujte 2 minuty denně (pro začátek). Prostě si sedněte a soustřeďte se na svůj dech. Vraťte se, pokud vás rozptýlí nějaké myšlenky.
  • Když ucítíte nutkání „být online“, zastavte se. Dopřejte si místo toho chvilku klidu.
  • Pokud chcete říci automaticky „ano“ na pozvání, zvažte místo toho „ne“, pokud to není něco, co vás opravdu obohatí.
  • Když se jdete projít nebo si zaběhat, neberte si s sebou hudbu. Dejte prostor svým myšlenkám.
  • Když s vámi někdo mluví, neskákejte mu do řeči s něčím, co se týká vás. Poslouchejte ho. Vnímejte. Uvažujte o jeho myšlenkách, oceňte je.
  • Udělejte si čas na své nejbližší. Společný čas je nejdůležitější. Opravdu tomu věnujte pozornost.
  • Udělejte si čas na tvoření, bez rozptylování.
  • Nějaký čas věnujte urovnání myšlenek a vytvářejte si tichý prostor
  • Vytvořte prostor mezi vaší automatickou reakcí a vlastním činem (nebo odpovědí). Stačí dokonce 1 vteřina. Během této chvíle posuďte, jestli je vaše reakce odpovídající.
  • Místo spěchání se nadechněte a zpomalte.
  • Vnímejte a věnujte pozornost tomu co jíte, pijete a děláte.
  • Denně věnujte čas přemýšlení.

Nemusíte dělat tohle všechno a určitě ne najednou. Postupný pokrok s radostí je nejlepší.

V dnešním světě hluku, spěchu a rozptýlení, je v tichém prostoru, který si vytváříte, svět nový. Svět vnímání, klidu a krásy. Je to svět vás samých, ve kterém stojí za to žít. 

3 komentáře u „Jak žít klidný život“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *