Jak zhubnout a být zdravějším, část 1

Jeden z mých oblíbených blogů, Get Rich Slowly, publikoval nedávno článek Jak zhubnout za pomoci wellness trenéra. Článek doporučuji přečíst. Nabízí několik výborných tipů a zajímavé zkušenosti.

Donutil mě k zamyšlení: Za poslední rok jsem se z literatury a vlastních pokusů naučil tolik, že s trochu cviku dokáži být sám sobě dobrým trenérem. Zdravé výživě se zas tak nevěnuji, ale o pár věcí, které jsem se naučil, se podělit mohu.

Dnes se podíváme na první část – na zdravý jídelníček.

Pravidla zdravého stravování

Mnoho z nás by rádo jedlo zdravě, ale vzhledem k pokušením, která na nás číhají všude kolem, je to velmi těžké. Nebudu lhát a říkat, že změna jídelníčku je snadná. Není. Pro její zvládnutí radím nedělat drastické změny, ale postupovat pomalu.

Já dnes jím opravdu zdravě. K současnému jídelníčku jsem se však dopracoval postupně, kumulací drobných změn. Nejprve jsem omezil maso  a snažil se začlenit víc ovoce a zeleniny. Potom jsem začal snídat cereálie, ovesnou kaši a celozrnné pečivo, následně přešel k mléku s menším obsahem tuku a a začal jíst nízkotučné potraviny. Přidal jsem více oříšků a zkoušel věci jako lněná semínka. Nakonec jsem dosáhl docela zdravého jídelníčku (kromě sladkostí). Teprve pak jsem se stal vegetariánem. Maso jsem odstranil úplně, včetně kuřecího a ryb. Přestal jsem postupně konzumovat mléčné výrobky a vejce, a začal je nahrazovat sojovými produkty. Připravoval jsem si veganské recepty. Dnes jsem téměř 100% vegan a užívám si to každou minutu. V poslední době se snažím postupně oprostit od kofeinu a sladkostí. Budete-li postupovat pomalu a vždy se soustředit pouze na jednu věc, nakonec si zvyknete a stane se pro vás normální. Poté se můžete pustit do další.

Pravidlo zdravé výživy č. 1: Vyberte si jednu nebo dvě změny stravování a těmi začněte. Každý týden nebo dva, zkuste začlenit do vašeho denního nebo týdenního jídelníčku něco zdravého.

Druhá věc, kterou jsem se naučil: Snažím-li se odstranit z jídelníčku něco špatného, je dobré nahradit to něčím, co mi bude chutnat. Například kofein – Zrušil jsem kávu a nahradil ji vodou. Ještě předtím jsem ji nahrazoval kolou (stále si kolu občas dám, ale už zdaleka ne tak často). Nyní piju raději vodu než sladké věci. Klasické mléko jsem nahradil zdravějším sojovým mlékem a také ho mám dnes raději. Stejně jsem to udělal s vegetariánskou stravou, cereáliemi, celozrnným pečivem a dalšími věcmi. Najděte si zdravé potraviny, které máte rádi – vytvořte si jejich seznam a držte se ho.

Pravidlo zdravé výživy č. 2: Když chcete něco odstranit z vašeho jídelníčku, nahraďte to něčím chutným a zároveň zdravějším.

Neméně důležitá je také různorodost jídelníčku. Jíst nejen ovoce a zeleninu, ale také oříšky, potraviny bohaté na vápník (např. sojové mléko, tofu, mandle, listovou zeleninu), věci obsahující „dobré“ tuky (např. olivový olej, lněná semínka, mandle, atd.), dietní potraviny s vysokým obsahem bílkovin (např. tofu, sójové bílkoviny, ořechy, fazole) a vlákniny. Čemu se obloukem vyhýbám, jsou jídla obsahující nasycené tuky nebo příliš sladké (jak jsem psal, sladkého se zbavuji poslední dobou).

Pravidlo zdravé výživy č. 3: Jako prvních se zbavte smažených, tučných jídel (jako McDonald), příliš sladkých věcí (koblih, sladkostí, koly) a dalších nezdravých potravin. Nedělejte to najednou. Rozdělte to na několik fází a nezdravé nahraďte zdravějšími, chutnými věcmi (viz první dvě pravidla).

Další významnou věcí jsou malé porce. Kdysi jsem měl talíř vždy plný. To však vede pouze k nadváze. Postupně jsem zmenšil své porce a přidal mezi jídla zdravé svačiny. Důležité je neplánovat si jen tři jídla denně, ale vložit mezi ně třeba jogurt nebo ovoce. Nebo si místo velkého obědu dát dva menší.

Pravidlo zdravé výživy č. 4: Jezte víckrát denně menší porce. Pokud budete čekat až budete mít opravdu hlad, přejíte se.

To mě vede k dalšímu nápadu: Jestli někam vyrážíte a nechcete skončit v nezdravém fastfoodu, plánujte si jídlo dopředu. Předem si zabalte zdravou svačinu. Kukuřičné lupínky, ořechy, rozinky, ovoce, zeleninu, nízkotučné preclíky a podobné věci se dají dobře zabalit a jsou snadno přenosné.

Pravidlo zdravé výživy č. 5: Zabalte si zdravou svačinu a vezměte ji sebou.

Ještě jednu věc je třeba vědět. Žádná z těchto změn nemá okamžitý efekt. Alespoň ne viditelný na vaší postavě. Zhubnout – zejména tuky – nemůžete přes noc, pokud je nechcete získat zase zpět. Buďte trpěliví, a to dlouhodobě. Nehledejte rychlé řešení.

Pravidlo zdravé výživy č. 6: Dejte si dlouhodobé cíle a neočekávejte okamžité výsledky. Buďte trpěliví!

Existuje mnoho dalších tipů, toto jsou však základní pravidla, jejichž použití vám pomůže zhubnout. Uplatňujte tato pravidla postupně a uvidíte, jak velkých změn se v průběhu času dočkáte. Budete se za to milovat!

One thought on “Jak zhubnout a být zdravějším, část 1”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *