Jak rozjet podnikání tím, že nabídnete své služby zdarma

Známá poučka pro ty, kteří začínají pracovat na volné noze, zní: „Nepracujte zadarmo“. Tato rada většinou platí, ovšem s jedním velkým ale. Opravdu velkým. A tím je – podělte se zdarma o vaše zkušenosti. Poradenství zdarma vám časem pomůže vydělat velké peníze.

Neříkám, abyste začali pracovat zadarmo, to by jen snížilo hodnotu vašich služeb a vaší profese.  A vy si musíte být jisti, že za svou práci dostanete zaplaceno. Pracovat zadarmo je velmi špatný nápad. Ale dobrým nápadem může být dávat lidem rady. Je to v podstatě služba, za kterou si nic neúčtujete. Pokud bude vaše poradenství kvalitní a zdarma, můžete touto cestou hodně rozšířit své podnikání.

Uvedu zde příklad na sobě. Mám svůj blog (zenhabits.net), kde zdarma rozdávám rady do života. Když jsem s blogem začínal, nikdo mě nepovažoval za experta na cokoliv. Ale čtenáři mé rady velmi dobře přijímali a jejich řady se během posledních deseti měsíců pozoruhodně rozrostly.

Podívejte, co mi poradenství zdarma přineslo:

  • Jsem expertem v oboru produktivity a organizace. Zcela jistě jsem ještě před rokem expertem nebyl, ale nyní mě mnoho lidí žádá o radu a jsou za ni ochotni i zaplatit (formou ebooku, který jsem nedávno vydal). Obrací se na mne s těmito tématy a přejí si, abych se objevil v jejich knížkách, na blozích a nebo promluvil na veřejnosti. Je toho tolik, že všechny nabídky ani nestíhám číst.
  • Stal jsem se odborníkem v psaní článků a blogů. A opět, ještě před rokem jsem určitě za experta považován nebyl, ale díky mým článkům na FreelanceSwitch.com a také  jiným příspěvkům, mě za něj v současnosti spoustu lidí považuje. A co se týče psaní blogů, kde sám sebe považuji za začátečníka (v porovnání s těmi opravdovými experty a veterány), žádá mnoho začínajících blogerů o moji radu. Dokonce mi někteří z nich byli ochotni zaplatit jen za konzultaci (což jsem nebral, poněvadž nemám čas) nebo žádají, abych se stal jejich mentorem.
  • Poptávka po mé práci je neuvěřitelná. Nesnažím se teď předvádět, jen chci ukázat, jak moc vám může pomoci poradenství zdarma. Mohl jsem si za tuto radu nechat zaplatit. Před rokem by to nikdo neudělal, dnes už ano. Nyní si až příliš mnoho lidí přeje, abych psal pro jejich publikace a blogy nebo mě vyžadují jako řečníka či konzultanta. Lidé chtějí znát můj odborný pohled. Upřímně – poptávka je příliš velká – nikdy bych to nedokázal zvládnout všechno.
  • Mohu dělat poradenství za peníze. Už radím tak dlouho, že se prokázala cena mé rady. I když bych nikdy nechtěl zaplatit za to, co zveřejním na blogu, doporučení, která prodávám formou knih, si vedou pozoruhodně dobře (za pouhé dva týdny se prodaly tisíce kopií mé nové knihy Zen a hotovo). A právě teď se práva na vydání mé knihy draží vydavatelům.

Opravdu se nechci chlubit, je to jen názorný příklad, jak může člověku na volné noze pomoci pár rad zdarma. A nejsem jediný, komu to takto funguje.

Pár tipů, jak poradenstvím zdarma rozšířit své podnikání:

  • Blog, ebook či newsletter. Toto jsou tři nejlepší formy poradenství zdarma. Pro mne fungoval blog opravdu skvěle. Uvědomte si ale, že vám zabere opravdu hodně času a odhodlání, než  blog doroste do takové fáze, kdy vám pomůže v podnikání. Publikace ebooku nebo pravidelné vydávání newsletteru patří mezi další způsoby,  jak dosáhnout stejného výsledku, ovšem s menším časovým nasazením.
  • Kompetentní psaní. Vždy jsem dával svým čtenářům jasně najevo, že jsem jen obyčejný člověk, píšící o věcech, které jsem vyzkoušel a fungovaly. Ale právě proto, že jsem úspěšně dokázal uskutečnit většinu z těchto věcí, mám pověření o nich psát. Mohu radit lidem, jak se stát raním ptáčetem, protože sám vstávám ve 4:00, tedy o tři hodiny dříve, než  jsem byl zvyklý. Podělím se o zkušenosti s během, protože jsem úspěšně zaběhl maraton. Píši o produktivitě, protože mám práci na plný úvazek spolu s prací na volné noze, několika dalšími projekty a navíc šest dětí a blog, který se řadí mezi sto nejlepších. Kompetentní psaní vám postupně buduje pozici experta.
  • Zkuste být co nejvíce nápomocní. Je snadné navnadit vaše čtenáře zběžnou radou a pak si účtovat za nějakou kvalitnější. Ale nejspíš prostě půjdou jinam. Místo toho se pokuste být pro své čtenáře co nejlepší. Sdělte jim vše potřebné a ještě něco navíc. Když jim totiž dáte opravdu skvělou radu, časem se vrátí pro další a dokáží to ocenit.
  • Dejte tomu čas. Nemůžete napsat deset skvělých článků a čekat, že se vám přes noc zdvojnásobí klientela. Bude chvíli trvat, než získáte dostatečnou důvěryhodnost a dostatek čtenářů, abyste mohli dokázat, že vaše rady za něco stojí. Dejte tomu alespoň rok. Samozřejmě to někteří dokázali i v kratší době, ale pokud se pokusíte vše stihnout jen za pouhých pár měsíců, pravděpodobně se vám to nepodaří. Snažte se o dlouhodobý úspěch.
  • Získejte dostatek čtenářů.Vaším prvotním cílem by mělo být vybudování většího publika, nepokoušejte se hned od začátku rozšiřovat vaše podnikání. Nové čtenáře můžete získat třeba psaním pro jiné blogy nebo dokonce prací pro několik najednou. Získejte čtenáře psaním opravdu užitečných článků a odpovídejte trpělivě na otázky, které vám budou čtenáři pokládat. A teprve až získáte dostatek čtenářů, můžete začít vydělávat prodejem ebooků, reklamami či konzultacemi.

TIP: Více o tom, jak si předáváním informací zdarma vytvořit práci svých snů, obohatit svět a stát se vůdčí osobností v oboru, čtěte na uspechvsiti.cz.

Originál článku publikoval Leo Babauta na FreelanceSwitch.com.

 

4 komentáře u „Jak rozjet podnikání tím, že nabídnete své služby zdarma“

  1. Hezky dobry den. Jmenuji se Ivana. Ji skoro rok sleduji Vasi praci a pana Kirse. Snazim se vzdy vse plnit i v praxi. Bohuzel asi nejsou me stranky a me ebooky dost zajimave. Muzete mi prosim pomoci s radou jak inzerovat pro pocatecni kontakty? A mozna i zajimavejsi firmu na web.stranky. moc vas obdivuji a chtela bych svymi produkty prorazit cesky trh. Do roka bych chtela dokazat ze i v CR budou lidi nadsene zit zdrave a fit… Dekuji vase obdivovatelka Ivana

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *