Jak být připraven na cokoliv

Je spousta způsobů, jak se připravit na to, co vám přijde do cesty, např. pokud je to těžký projekt v práci, krize, ztráta milované osoby, hádka s partnerem…a nebo útok zombie :).

Jedna z možností je připravit si všechno na cokoliv, co se může stát: dejte si dohromady veškeré náležitosti pro přežití, připravte své dovednosti, naplánujte si pracovní projekty, srovnejte své záležitosti, promyslete si své argumenty atd.

Problém je v tom, že nevíte, co přijde. Takže strávíte celý život připravováním se na různé věci, aniž byste opravdu byli připraveni. A kdo chce strávit život jen připravováním?

Další způsob je naučit se některým dovednostem, díky kterým budete připraveni skoro na cokoliv, co může přijít.

A toto je „sada pro přežití“.

Nejprve, filozofie: nemůžete se připravit na detaily každičké věci, která se vám může v budoucnu stát, protože budoucnost je nejistá. Místo toho si uvědomte, že externí události jsou jen detail…to opravdové, na co se musíte připravit se děje vnitřně. A to je skoro to samé. Takže se naučme některé interní dovednosti pro přežití, které nám pomohou se porvat s čímkoliv, co nám budoucnost přinese.

Za druhé, před přípravou se připravte: zjistil jsem, že zatímco externí detail nejsou tak důležité, jako co děláte interne, je stejně dobré mít vše v pořádku, jak nejvíc to jde. To znamená mít srovnané finance – zbavte se dluhů nebo si alespoň naplánujte, jak je co nejdříve splatíte, mějte účet pro náhlé události, utrácejte méně, než vyděláváte, investujte co nejvíc můžete. To znamená – zjednodušte svůj majetek a čas. Srovnejte si své zdraví – soustřeďte se na jezení zdravých potravin (hlavně zeleniny) a méně zpracovaných jídel, buďte aktivnější. Jakmile jsou tyto věci v pořádku, zbytek života je daleko, daleko jednodušší.

Sada pro přežití.

Pokud se tyto věci naučíte, budete připraveni na cokoliv – od obyčejných událostí v práci či osobním životě, po jakékoliv krize, velké ztráty a životní změny.

  1. Uvědomění. Toto je základ: bez procvičování uvědomění nebudete moct procvičovat ostatní dovednosti dostatečně často na to, aby byly užitečné. Uvědomění můžete procvičovat jednoduše meditováním – ze začátku se každé ráno několik minut soustřeďte na svůj dech. Jak se budete v uvědomění zlepšovat, začnete se zlepšovat v poznávání toho, co se ve vás děje, když se navenek dějí věci. Například, když na vás někdo křičí, můžete si v ten moment uvědomovat své tělo a všimnete si zrychleného tepu, pocit paniky v hrudníku, horkost v obličeji nebo něco podobného. Uvědomění si reakcí svého těla vás upozorní na to, co se vám děje v mysli.
  2. Pozorujte svou vnitřní reakci. Když si začnete všímat reakce vaší mysli na externí události, můžete začít vést svou odpověď. Například, když na poslední chvíli dostanete velký projekt. můžete si všimnout, že se váš dech stane plytším, váš hrudník se stáhne a vase čelisti ztuhnou…potom vidíte, že cítíte úzkost, možná jste naštvaní, že vám tento úkol zadávají těsně před termínem. Můžete pak zkoumat tyto reakce – úzkost, naštvání – a rozhodnout se, jak se zachováte, místo toho, aby vás ovládly.
  3. Podívejte se, čeho se držíte. Když mate těžký pocit , například úzkost, naštvání, zlost, starch (včetně prokrastinace) …je něco, čeho se držíte, a co ten pocit způsobuje. Zprvu může být těžké toto zpozorovat, ale s tréninkem to uvidíte okamžitě. Pokud jste naštvaní nebo rozmrzelí, existuje ideální situace, kterou byste chtěli a držíte se jí, ale která není stejná, jako realita. Například Vám někdo řekl něco zlého, můžete být naštvaní, protože (ideálně) by se k vám takto neměli chovat. Není důležité, jestli mate pravdu nebo ne – pokud chcete, aby věci byly jiné, než je realita, budete naštvaní, rozmrzelí nebo frustrovaní. Všímání si, čeho se držíte, je důležitým krokem.
  4. Pusťte to. Je nemožné nikdy nedržet žádné ideálny, ale pokud vidíte, že je to ten ideáln, který vám přináší bolest, můžete se sebou soucítit a ideál opustit. Jistě, lidé by se k vám měli chovat hezky, ale je to ideál, který nebude vždy pravdivý. Opuštění ideálnu znamená přijetí reality, že u lidí existuje velká škála chování a to je součástí života. Lidé se vždy nechovají ideálně.Musíme to přijmout a netrvat na našem ideálu.
  5. Reagujte vhodně. Akceptování reality neznamená, že nic neděláte. Znamená to, že opustíte ideály, které Vám způsobují bolesta poté zjistéte jak reagovat bez naštvání, frustrace, úzkosti, zlosti. Reakce na osobu nebo situaci ve zlosti nebo naštvání (například) většinou nevede k dobré reakci. Pokud můžete opustit ideál a bolestivé pocity, můžete lépe zareagovat. Když mé dítě například rozbije talíř, můžu se naštvat (“Neměli by rozbíjet talíře!”) a křičet (není dovedný) nebo můžu tento ideál a naštvání opustit a zjistit, jestli je dítě v pořádku a poté si s ním v klidu a soucitně promluvit o tom, jak tomu v budoucnu předejít. To je vhodnější reakce. Když reagujeme naštvaně nebo frustrovaně, jedině problém zvětšujeme. Klidná a soucitná reakce znamená, že se budeme umět postavit čemukoliv jsme postaveni, ať už krizi nebo strátě nebo naštvané milované osobě.
  6. Zůstávejte v momentu. Zhoršujeme situace tím, že si v hlavě promítáme minulost (“Jak to mohli udělat?) nebo přemýšlením nad vším, co by se mohlo stat v budoucnosti. V přítomné chvíli je vše v pořádku. Můžeme být v přítomnosti s klidem a soucitem, pokud v ní zůstaneme. To znamená být uvědomělý, když se nám mysl zasekne v minulosti nebo přemýšlí nad budoucností a vracet se do přítomného momentu, jak jen můžeme.
  7. Buďte vděční a akceptujte moment za to, co čím je. Realita umí být hrozná, pokud chceme, aby byla jiná….nebo ji můžeme akceptovat za to, co je a být vděční. Toto chce trénink, protože je těžké být vděčný, když mate pocit, že se k vám chovají špatně, nebo pokud jste přišli o práci, nebo o milovanou osobu, nebo pokud bojujete s nemocí. Ale toto je realita, kterou máte, ne ideál, který byste chtěli mít. A tato realita obsahuje krásu, pokud se ji rozhodneme vidět. Tato dovednost nám dovolí být více smíření s tím, čím procházíme.

Může se zdát, že je příliš jednoduché říkat, že nám tato univerzální sada pro život pomůže být připraven na cokoliv. A je to tak. Ale na zjednodušování není nic špatného, jen nám to pomůže koncentrovat své síly na to, co je nejdůležitější.

Z mých zkušeností jsou tyto dovednosti důležité. Udělají obrovský rozdíl. Trénujte je a uvidíte, jak jste schopní se prát se životem zcela novým způsobem.

Autor

Pavel Říha

Článek byl přeložen z anglického originálu Lea Babauty. "Pomáhám lidem měnit život budováním nových pozitivních návyků; a předávám své zkušenosti, jak podnikat přes internet odkudkoliv na světě." Více o Pavlovi najdete na jeho osobních stránkách pavelriha.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *