4 skryté síly k osvojení návyku

Pokud se učíte novou dovednost, je potřeba mít zpětnou vazbu. Když spadnete z kola, musíte udělat příště něco jinak, abyste zase neskončili na zemi.

Jakmile se ale lidé učí nový návyk, obvykle se nechají odradit prvním neúspěchem a řeknou si, že na to nemají, že nemají potřebnou disciplínu.

Ve skutečnosti je to nesmysl. Znamená to pouze, že je nutné se v novém návyku pocvičit a přizpůsobit si ho sám sobě.

Lidé si často neuvědomují, že vytvoření návyku je ve skutečnosti dovednost, kterou se musíte naučit, procvičovat a ovládnout jí.

Mám pro vás „4 skryté síly“, ve kterých lidé pokulhávají, a o nichž mluvím i ve své nové knize:

1. Odhodlat se a opravdu začít

Hodně lidí si myslí: „Měl bych se naučit cizí jazyk.“ nebo „Už brzy budu chodit do posilovny.“…atd. Ve skutečnosti ale nikdy nezačnou. To proto, že se doopravdy nezařekli, že to udělají. V mysli se neustále odhodláváme k věcem, ale je to jenom napůl. Abychom ale něco ovládli, musíme do toho jít na 100 %. To znamená překonat svoje myšlenky, které se akci brání, a říct si: „Udělám to. Jdu do toho. Dnes začnu.“ A pak se do toho pustit. Pokud vám to moc nejde, začněte hned teď. Dejte si malý závazek, zavažte se, že uděláte alespoň malou změnu.

2. Zaměřte se a začněte

Jakmile už jste si vybrali nový návyk a jste připraveni začít…zaměřte se na opravdovou akci. Často se objeví odpor, když chceme udělat něco nového. Prokrastinujeme, odvádíme pozornost a racionalizujeme. Mistrovství dosáhnete pouze, když začnete. Nemusíte cvičit 30 minut…prostě začněte. Většina lidí tvrdí, že v tom není dobrá, že nemají dostatek vůle. Ne. Oni jen dostatečně neprocvičili a neovládli dovednost začít.

3. Uvědomit si, když racionalizujeme

Naše mysl se změně brání a snaží se najít všemožné výmluvy: „Je to moc těžké. Není potřeba procházet tímhle trápením. Udělám to později. Zasloužím si přestávku. Jenom jednou to nebude vadit.“ Všichni jsme tohle už několikrát udělali. Klíčem k úspěchu je si uvědomit, kdy se vymlouváme, pořádně si na to posvítit a pak přijít s protiargumenty.

4. Neustálé úpravy

Tohle je jedna z nejdůležitějších dovedností vůbec, ale lidé v ní selhávají. Mají jen nepatrnou představu o tom, jak to s jejich návykem bude vypadat, a když cokoli nejde podle plánu, už si myslí, že selhali. Mají pocit viny a neschopnosti. Ne. Potřebují jen něco poupravit, změnit trochu přístup a mít chladnou hlavu. To je velice důležité a přitom to skoro nikdo nedělá. Zapomněli jste dnes na nový návyk? Nevadí. Pomozte si připomínkou v mobilu. Prokrastinovali jste na Facebooku? Nevadí. Zablokujte si ho do pěti do odpoledne (ano, jde to). Žádný problém neexistuje, když se umíte přizpůsobit situaci.

Pokud vám vytváření nových návyků nejde, stačí když se budete procvičovat ve „4 silách“, které jsem vám právě popsal. Když něco pokazíte, prostě víc procvičujte. Nikdo se nikdy nestal odborníkem po pár pokusech. Abyste byli v něčem opravdu dobří, chce čas. 

Pokud se vám to ale povede, vaše možnosti budou nekonečné. A to za to stojí.

Autor

Pavel Říha

Článek byl přeložen z anglického originálu Lea Babauty. „Pomáhám lidem měnit život budováním nových pozitivních návyků; a předávám své zkušenosti, jak podnikat přes internet odkudkoliv na světě.“ Více o Pavlovi najdete na jeho osobních stránkách pavelriha.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *