12 nepostradatelných nástrojů pro život

V posledních měsících jsem se zaměřil na to, žít svůj život vědomě. A i když jsem na to ne vždy myslel, naučil jsem se pár věcí, které s vámi chci sdílet.

První je, že vědomý život stojí za to. Je to život, kdy se probudíte ze „snění“, ve kterém jsme ponořeni po většinu času, ze stavu mysli kdekoli jinde jen ne v přítomném okamžiku; uzamčeném v myšlenkách na to, co budete dělat později; co kdo řekl; co vás stresuje nebo kvůli čemu jste naštvaní. Ze stavu mysli, kdy jsme ztraceni v našich smartphonech a sociálních sítích.

Stojí to za to, protože být bdělý znamená, že nám neutíká život mezitím co ho žijeme. Být bdělý také znamená, že si uvědomujeme, co se uvnitř nás děje už ve chvíli, kdy se to děje; můžeme pak dělat více vědomá rozhodnutí spíše než jednat impulzivně.

Druhá věc, kterou jsem si uvědomil je, že zapomínáme. Znovu a znovu zapomínáme na to být bdělí. A je to v pořádku. Být vědomý je proces zapomínání a vzpomínání si. Opakovaně. Jako dýchání je proces výdechu a nádechu. Znovu a znovu.

Třetí věcí je, že vědomý život není jen o jedné věci. Není to jen meditace. A také to není pouhé soustředění se na okolní vjemy v daný okamžik. Přišel jsem na to, že žít vědomý život je soubor velmi podobných nástrojů; jsou to dost možná různé cesty, jak se dostat k tomu samému, ale každá má svůj význam.

V tomto příspěvku se o ně s vámi o rád podělím.

Co je na tom zajímavého.

Proč se obtěžovat a trávit čas tím, že se budu učit nějaké nástroje? Není to jen kvůli nějakému ideálu života v klidu a míru?

Není. Život zcela bez stresu neexistuje. A díky těmto nástrojům budete rozhodně lépe připraveni na to, jak se vypořádat se stresy, které vám občas zkříží cestu.

A co je ještě důležitější – pomohou vám překonat strach ze selhání a z nepohodlí, které vás brzdí a brání vám dělat v životě pozitivní změny.

Tyto nástroje vám pomohou spustit váš nový blog; začít s podnikáním; napsat knihu; uveřejnit online vaše první album; najít v životě smysl a stát se člověkem, kterým jste vždy chtěli být.

To je to, na co jsem přišel. Jsem si jistý, že to pro vás bude více než užitečné.

Nástroje

Tento seznam samozřejmě není úplný. Je to soubor věcí, které jsem se naučil a stále používám; věcí, které považuji za užitečné natolik, abych je sdílel.

  1. Meditace. Meditací vědomý život začíná. A není to nic složitého: můžete začít dokonce už jen s 1 minutou denně (po týdnu se propracujte k 3-5 minutám), posaďte se potichu a obraťte svou pozornost na své tělo a pak na váš dech. Všímejte si, pokud vaše myšlenky odbíhají od vašeho dechu a vraťte je jemně zpátky. Opakujte, dokud minuta neuběhne.
  2. Buďte bdělí. Meditace je cvičení k tomu být bdělý, což znamená být mimo „každodenní snění“ (kdy je mysl ponořená v myšlenkových pochodech, ztrácí se v online světě, přemýšlí o chybách v minulosti, dělá si obavy o budoucnost apod.) a být pozorný k přítomnosti, k tomu co je teď. Být bdělý je něco, co můžete dělat během dne, kdykoliv, kdy si vzpomenete. Vzpomínání je pomůcka.
  3. Pozorujte svá nutkání. Když jsem v roce 2005 přestal kouřit, nejvíce užitečný nástroj, který jsem se naučil bylo, sledovat svá nutkání. Seděl jsem a pozoroval nutkání jít si zakouřit – jak stoupalo a klesalo – dokud nebylo pryč bez toho, abych zasahoval. Naučil jsem se, že to nutkání nejsem já; nemusím na svá nutkání reagovat a pomohlo mi to změnit i ostatní zvyky. Pozorujte svá nutnání zkontroloval email, Facebook, sníst něco sladkého nebo tučného, pít alkohol, dívat se na TV, rozptýlit se, něco odložit… Tato nutkání přijdou a zase odejdou a nemusíte podle nich jednat.
  4. Pozorujte své ideály. Všichni neustále máme nějaké ideály. Máme ideál, že náš den půjde perfektně; že se k nám lidé budou chovat vlídně a s respektem; že my osobně budeme bez chybičky; že zvládneme na jedničku zkoušku nebo důležité setkání; že nikdy neselžeme. Samozřejmě, že ze zkušeností víme, že tyhle ideály nejsou opravdové, že se nesplní a nejsou vždy reálné. Ale stále je máme a jsou příčinou našeho stresu, strachů a obav, že něco nebo někoho ztratíme. Tím, že nebudeme lpět na našich ideálech, necháme odejít také naše trápení.
  5. Přijímejte lidi a život tak, jak jsou. Když jsem se přestal snažit změnit toho, koho miluji a přijal jsem ho takového, jaký je, byl jsem schopný s ním prostě jen být a užívat si společný čas. Toto přijetí bude mít stejný efekt na vše, co děláte – přijetí spolupracovníka, dítěte, manželky, ale také „špatné“ situace, nepříjemného pocitu, rozčilujícího zvuku… Jakmile se přestaneme snažit bojovat s tím, jaké věci jsou a přijmeme to, co je, budeme mnohem vyrovnanější.
  6. Vzdejte se očekávání. Je to to samé jako u předchozích dvou bodů, ale považuji to za neméně důležité. Je užitečné sledovat očekávání spojené s nadcházející situací, s novým projektem nebo byznysem, a uvědomit si, že to nejsou skutečná a přináší vám jen stres a zklamání. Způsobujeme bolest akorát sami sobě a můžeme se jí zbavit tím, že upustíme od očekávání, které ji způsobují.
  7. Buďte v pohodě s nepohodlím. Strach z nepohodlí je obrovský – způsobuje, že lidé uvíznou ve svých špatných návycích; nezačnou s podnikáním, které by chtěli začít; zůstávají v práci, kterou nemají doopravdy rádi, protože se raději přikloní ke známému a pohodlnému než k neznámému a nepohodlnému. Kvůli tomu spousta lidí nejí zeleninu a necvičí, jí nezdravě, nezkusí nic nového. S nepohodlím ale můžeme být OK a to tím, že to budeme zkoušet, cvičit. Začněte s věcmi, které jsou jen trochu nepříjemné a rozšiřujte svou komfortní zónu.
  8. Pozorujte svůj odpor. Když se snažíte dělat něco nepříjemného nebo se snažíte nechat něčeho, co máte rádi nebo na co jste zvyklí, setkáte se s odporem. Takový odpor je možné jen sledovat a být zvědavý. Sledujte svůj odpor k věcem, které vás otravují – například hluk, kvůli kterému se nemůžete soustředit. Problém není ten zvuk, problémem je váš odpor k tomu zvuku. To samé platí o odporu k jídlu, které vám nechutná; když je vám zima nebo vedro; když máte hlad. Problém není samotné vnímání chuti, zimy, horka nebo hladu – je to náš odpor k těmto věcem. Pozorujte odpor a uvědomujte si, jak se rozpouští. Tento odpor je mimochodem důvodem mého Year of Living Without.
  9. Buďte zvědaví. Až příliš často se soustředíme jen na svou cestu a myslíme si, že víme, jak by měly věci být a jací lidé jsou. Buďte místo toho zvědaví. Objevujte. Experimentujte. Pusťte se toho, o čem si myslíte, že víte. Když začínáte nový projekt nebo podnikání a cítíte strach ze selhání, tak se místo myšlenek: „To se určitě nepovede“ nebo „Nevím, jak tohle dopadne“, snažte přemýšlet jinak: „Uvidíme. Vyřeší se to.“ Pak už tu není místo pro strach, že uděláte chybu, že selžete. Naopak máte radost, jste zvědaví a objevujete nové. Učte se být v pohodě s tím, že zrovna „nevíte“.
  10. Buďte vděční. Na všechno si stěžujeme. Ale život je zázrak. Najděte ve všem, co děláte něco, za co jste vděční. Buďte vděční, když si vytváříte nový návyk a vydrží vám déle. Buďte vděční, když s někým jste a budete s spolu šťastnější. Život je úžasný, když se ho naučíte ocenit.
  11. Vzdejte se kontroly. Často si myslíme, že máme věci pod kontrolou, ale je to pouhá iluze. Třeba naše posedlost organizováním, cíly a produktivitou, pramení z iluze, že život můžeme kontrolovat. Život je ale nepředvídatelný a zrovna když si myslíme, že máme věci pod kontrolou, tak přijde něco neočekávaného a všechno obrátí naruby. Pak jsme frustrovaní, protože věci nejdou, tak jak jsme chtěli… Zkoušejte místo toho vzdát se kontroly a učte se plynutí; nechte věcem volný průběh.
  12. Buďte soucitní. Zní to banálně, ale soucit s ostatními může změnit způsob, jakým vnímáte svět na každodenní úrovni. A soucit sama se sebou vám přímo změní život. Na tyto dvě věci je potřeba pamatovat a stejně tak mít soucit, když zapomeneme.

Praxe

Ok, to vypadá na spoustu věcí k přemýšlení a zapamatování, že?

Já věřím, že to jde. Často na tohle všechno zapomenu, ale pak si vzpomenu a řeknu si: „Jdu do toho znova!“ A zase to zkouším.

A zase zapomenu a uvědomím si to, poučím se a dělám to znovu. To je proces, jak se naučit být vědomý. Zapomínání, vzpomínání, pořád dokola.

A stojí to za to, vzpomínat si…znova a znova.

6 thoughts on “12 nepostradatelných nástrojů pro život”

  1. Vědomý život.

    Viz. book „Moc přítomného okamžiku“ – Eckhart Tolle + videa na Youtube. Nedělám reklamu ale je to rozebíráno detailněni.

    Je to o tom, že se člověk do tohoto stavu musí trénovat a určitě to stojí za to.

  2. Pozorujte svůj odpor. Když se snažíte dělat něco nepříjemného nebo se snažíte nechat něčeho, co máte rádi nebo na co jste zvyklí, setkáte se s odporem.

    Tady jste to napsal opravdu špatně:-(

    Když člověk dělá věci kolem dokola,tak si může vytvořit k tomu odpor,nechuť..!

    Co má člověk rád,tak si to vychutnává ,těší,naplňuje,tvoří v životě atd…

    To je můj názor :-),pěkný den

    Zdeňka

    1. Zdenka pre niekoho je neprijemne upratovat a prijemnejsie je ist radsej niekam von. Znamena to ze ten clovek ma zit v odpadkoch? je vela veci v zivote ktore musis robit aby si prezila ale nemusia ti byt prijemne

      1. A tak isto niekomu moze chutit nejaka droga ktoru bohuzial miluje a a miluje ten stav. V konecnom dosledku ho ale zabija. Ma v tom pokracovat alebo sa vyrovna z odporom o ktorom pise autor?

    2. i věci, které mám ráda a dělám kolem dokola znovu a znovu můžu časem začít dělat dost nerada, přesto je stále třeba potřeba je dělat (třeba snídaně dětem, vařit, prát, věšet prádlo – to byla skutečně moje oblíbená činnost, která se zvrhla v zoufalý boj :-) )
      Katka

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *